أشياء لا تُشترى



سنة تانية هتخلص و  إنتِ زي ما إنتِ, زي ما بحبِك.

أنا مرقصتش مع حد قد ما رقصت معاكي.  إحنا رقصنا ف كل حتة و مع ناس مختلفة و ناس نعرفها و ناس منعرفهاش. و دايماً كنا بنرقص لحد ما نعيط من الضحك و نروح ننام و نصحى نضحك تاني.

بفتكر مارس إللي قبل إللي فات و بفتكر أول مرة شفتِك فيها. كنتِ بترقصي على "فكروني" في إسكندرية و أنا كنت مبهورة. كانت أخر حاجة متوقعاها إني أشوف سولو رقص شرقي على واحدة من أكتر الأغاني إللي بحبها.

بعدها ع القهوة كنتِ بتاكلي سندوتشات كبده و أنا قمت و أكلت سندوتشين زيك بالضبط.

شيء جميل إن الواحدة يكون ف حياتها واحدة زيك تقلدها.

بفتكر لما كنت أنا إللي بعلمك الرقص و بعمل خطواتي الفظيعة و كنتِ إنتِ بترقصي ورايا كأني عارفة أنا بعمل إيه. و فاكرة في حنة ليلى؟ أنا إتخضيت بجد. حسيت إني بشوفك تاني لأول مرة و بعرفِك من جديد و إحنا واقفين كلنا شوية ببدل رقص و شوية منغير و إنتِ كنتِ أجمل حاجة أنا شفتها ف حياتي
بردو يومها كنتِ لابسة فستان بمبة زي إللي كنتِ لابساه ف إسكندرية,

إحنا بقالنا سنتين بنقول نفس الكلام على كراسي مختلفة بس إحنا مش زي ما إحنا.

أنا عارفة إن أنا كبرت بيكي و معاكي و شفتِك بتكبري بالرغم من كل شيء و شفتِك برده بتصغري ف لحظات و ترجعي شبه البنت الصغنونة إللي لا أن و لا إنتِ بنعرف نرد عليها.

طوال السنتين دول إنتِ كنتِ معايا و أنا بخرج من حكايات و أدخل في حكايات عشان أطلع منها أقوى و متلخبطة و بردو إنتِ جنبي على طول.  

و المصيبة إن بعد ده كله لما بتكوني متضايقة أو مش كويسة أنا مش بعرف أعمل إيه. بت مفعوصة زيّ هتعمل إيه عشان تخرجك من أي حاجة مغيمة يومك؟

هنرقص

هألف كوريوجرافي جديدة و هنرقص و نضحك و نعيط و نصحى نضحك تاني.

هنرقص بطريقة عبيطة زي ما أنا بعمل على طول  و  ف ثانية أنا هبطل رقص عشان إنتِ بترقصي بجد  من قلبِك و هتفرج على كل حركة من وسطتك و هي بتنطر كل حاجة مزعلاكي و مخلية ضحكتك ضيقة.

هنرقص عشان ده إللي بقالنا  سنتين بنعملوا. وسط إللي ماتوا و إللي عاشوا من جديد و إللي ضربوا و إللي رقصوا و إللي عرضوا و  إللي حبوا و  إللي إتحبوا إحنا كنا بنرقص.

ف السنتين إللي فاتوا الحاجتين إللي متغيروش كانوا أنا و إنتِ.





تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

زيت على كانافا

صورة يوسف

The Madness of Mrs. Woolf